De plek in de zogenaamde ‘baai van Zaandam’ waar jachthaven Dukra zich bevindt heeft in de geschiedenis vele gedaanten en namen gehad. Voor de doorsnijding van wat nu Zaaneiland heet was dit gedeelte van de baai gewoon een natuurlijke bocht in de rivier de Zaan en was de naam ‘het Kattegat’.
Met de realisatie van het Noordzeekanaal en de inpoldering van het IJ onstond er een vraag voor een ‘Nieuwe Haven’ met verbinding naar het Noordzeekanaal. Het Kattegat werd ‘Houthaven’. Ten tijde van de Houthaven lag het water vol met boom – stammen en schepen en waren de houtloodsen op ‘Het Eiland’ vol in gebruik.
De opslag van het hout vond plaats in karakteristieke houten loodsen op het Zaaneiland. Deze waren zowel over land als over water bereikbaar. Ze waren er in alle soorten en maten. De verweving van land en water was karakteristiek voor het Zaanse. De houten loodsen waren overal in Zaandam te vinden.
Rond 1970 werd de eerste verbindingsbrug gebouwd, de huidige fietsbrug. Grote vrachtschepen konden toen moeilijk passeren. Pas na 1980 lijkt de Houthaven de ‘Oude Haven’ te worden genoemd.
Met de realisatie van de woningbouw in 1991 werd een tweede verbinding met het vaste land gerealiseerd, de Spiekeroog-brug. Deze ‘brug’ is laag en heeft geen draaibaar deel. Hiermee is er geen waterverkeer meer mogelijk over het historische traject van de Zaan.
De ambitie van de jachthaven is om Zaandam (opnieuw) een maritiem gezicht te geven: Zaandam weer aan het water te leggen. De oorspronkelijke houtloodsen waren karakteristiek en overal in Zaandam te vinden. De jachthaven wil deze houten loodsen terugbrengen naar de historische kern van Zaandam.
De ambitie van de jachthaven is om Zaandam (opnieuw) een maritiem gezicht te geven: Zaandam weer aan het water te leggen. De oorspronkelijke houtloodsen waren karakteristiek en overal in Zaandam te vinden. De jachthaven wil deze houten loodsen terugbrengen naar de historische kern van Zaandam.