De oude houthavensProject plan

Om het project mogelijk te maken hebben we de nodige procedures met de gemeente doorlopen. We zijn bezig met de laatste voorbereidingen.

In het ideale geval kunnen we in 2024 starten met de herinrichting en renovatie van de steigers en infrastructuur. We verwachten dat die 6 tot 8 maanden in beslag neemt.

Daarna kunnen de woonligplaatsen worden opgeleverd aan de nieuwe eigenaren, op z’n vroegst is dat eind 2024, maar waarschijnlijker is 2025.

Na de zomer van 2023 organiseren we een eerste informatieavond voor mensen met interesse in een woonligplaats.

Tot die tijd komen we graag in contact mensen die geïnteresseerd zijn.

OOIT

1870 – Het Kattegat

De plek in de zogenaamde ‘baai van Zaandam’ waar jachthaven Dukra zich bevindt heeft in de geschiedenis vele gedaanten en namen gehad. Voor de doorsnijding van wat nu Zaaneiland heet was dit gedeelte van de baai gewoon een natuurlijke bocht in de rivier de Zaan en was de naam ‘het Kattegat’.

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2020/09/kattegat.jpg?fit=544%2C316&ssl=1

1925 – Nieuwe haven

Met de realisatie van het Noordzeekanaal en de inpoldering van het IJ onstond er een vraag voor een ‘Nieuwe Haven’ met verbinding naar het Noordzeekanaal. Het Kattegat werd ‘Houthaven’. Ten tijde van de Houthaven lag het water vol met boom – stammen en schepen en waren de houtloodsen op ‘Het Eiland’ vol in gebruik.

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2020/09/tekening-loods.jpg?fit=768%2C532&ssl=1

1925 – Houten loodsen

De opslag van het hout vond plaats in karakteristieke houten loodsen op het Zaaneiland. Deze waren zowel over land als over water bereikbaar. Ze waren er in alle soorten en maten. De verweving van land en water was karakteristiek voor het Zaanse. De houten loodsen waren overal in Zaandam te vinden.

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2020/09/loodsen-3.jpg?fit=768%2C534&ssl=1

1980 – De oude haven

Rond 1970 werd de eerste verbindingsbrug gebouwd, de huidige fietsbrug. Grote vrachtschepen konden toen moeilijk passeren. Pas na 1980 lijkt de Houthaven de ‘Oude Haven’ te worden genoemd.

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2020/09/bovenaanzicht-oude-haven.jpg?fit=768%2C484&ssl=1

1991 – Spiekeroog-brug

Met de realisatie van de woningbouw in 1991 werd een tweede verbinding met het vaste land gerealiseerd, de Spiekeroog-brug. Deze ‘brug’ is laag en heeft geen draaibaar deel. Hiermee is er geen waterverkeer meer mogelijk over het historische traject van de Zaan.

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2020/09/Huidige-situatie.jpg?fit=627%2C402&ssl=1
[bold_timeline_item_button title=”Expand” style=”” shape=”” color=”” size=”inline” url=”#” el_class=”bold_timeline_group_button”]

NU

2024 – Wonen aan het water

Middenin Zaandam ontstaat een uniek park waar bewoners en bezoekers het Zaanse water kunnen beleven. Wonen, recreëren en verblijven wordt ingevuld door de combinatie te zoeken met een moderne jachthaven.

Met 29 woonschepen, een Zaans havenhuisje, 122 ligplaatsen, 20 drijvende recreatiechalets – verbonden door een brede boardwalk over het water en aangevuld met drijvende tuinen, zitjes en een familierestaurant…

Door het park in te richten met jaarligplaatsen, horeca, woonschepen en recreatiechalets wordt het een levendige plek waar op verschillende manieren van het water kan worden genoten.

Door de inrichting en materiaalgebruik wordt een eenheid gecreëerd die de relatie met de historie van de plek bekrachtigd.

Zaandam komt meer dan ooit aan het water te liggen.
Ziet u zichzelf hier al wonen?

https://i0.wp.com/marinaparkhouthaven.nl/wp-content/uploads/2023/06/PLATTEGROND.jpg?fit=768%2C373&ssl=1
[bold_timeline_item_button title=”Expand” style=”” shape=”” color=”” size=”inline” url=”#” el_class=”bold_timeline_group_button”]

Blijf ons project volgen

Contact us for more details

© 2023 Oosterwind Holding BV